dimarts, 6 de desembre de 2011

Canviar 2.0


Tots plegats estem cercant el nostre paper en la revolució de les xarxes socials. Les organitzacions també.
Queden però moltes incògnites encara per resoldre que segurament només el temps contestarà. En el darrer estudi de McKinsey sobre com les tecnologies socials transformaran les empreses tampoc n'he tret l'entrellat del tot. Tan sols algunes pistes. Per exemple:
  • Les empreses que més utilitzen aquestes tecnologies, tan internament com externament, són les que més creuen en el seu poder de transformació. Per tant, o encara no s'han desencantat, o han pogut constatar el seu potencial.

  • Els beneficis que s'obtenen no perduren si no hi ha al darrera un esforç continuat, una aposta constant per aquests mitjans. No podia ser d'una altra manera, ja que un dels potencials més importants de les xarxes socials és la seva capacitat de “viure el moment” i difícilment podrem allargar-lo gaire.

  • Es posen sota l'etiqueta de tecnologies socials eines que no tenen res a veure. El microblogging, la potència wiki, els RSS, els blogs, o les xarxes de contactes no són el mateix.

  • Aquestes tecnologies s'utilitzen avui per avui més per mirar el futur (idees, estratègia, conèixer el mercat) que per treballar el present (gestió de projectes, productivitat i compensació).

  • Molts aposten que potenciaran a la persona de talent, permetent-li triar en quins projectes i amb quines persones vol treballar.

  • La informació fluirà més que ara, i per tant la transparència guanyarà importància, al no poder-se amagar gairebé res.


Encara veig però una oportunitat per aquelles empreses que de debò encertin la utilitat empresarial d'aquesta nova manera de relacionar-se entre persones i grups.

Les empreses enquestades opinen que l'impacte organitzatiu acabarà afectant a molts dels processos de la companyia. Els canvis no són ben rebuts a les organitzacions, ja que alguns prefereixen mantenir les coses com estan per no posar en perill el seu status, o per no moure's de la zona de confort. Per tant, aquestes eines trobaran rebuig intern, també.

En un no res, aquells que no pensin en les eines socials per resoldre les necessitats organitzatives que cal afrontar en el dia a dia de les nostres empreses, ens semblaran tant antiquats com els que encara ens demanen que posem un paper per fax.

Observem, doncs, i apliquem. L'assaig i segurament l'error sembla l'únic camí cap a l'encert.
Serà divertit.

How social technologies are extending the organization